En familiebedrift med over 30 år i bransjen

Hei alle fine kunder og lesere!

Jeg heter Anja Holmgren og jeg er 33 år og driver Ask&Embla i Markveien på Grünerløkka i Oslo. Denne bloggen er nå oppretta for å kunne dele min kunnskap som tekstilnerd.

Men! Før jeg begynner må jeg nesten fortelle litt om oss og butikkens historie.

Historien starter i Hammerfest med Sissel og Arvid Holmgren (mamma og pappa). Sissel, utdannet i kjole og drakt med svennebrev som skredder, hadde siden 1988 drevet et franchise konsept kalt Bed&Breakfast, en kjede av 40-50 butikker på landsbasis. Et norsk klesbutikk-konsept med eget merke.
Bed&Breakfast gikk dessverre nedenom og hjem da åttitallets store finanskrise var et faktum. Som franchise-butikk gikk de konkurs i 1991, men Sissel fortsatte å drive under samme navn til 1996. Parallelt med driften av B&B starta de Ask&Embla i det lille nabolokalet i Storgata i 1994. De første merkene i den lille butikken var jakker og boots fra Harley Davidsen og et jeansmerke ved navn Americanino.

Den originale logoen fra 1994
I 1996 startet lokale krefter i Hammerfest et bittelite kjøpesenter kalt Labyrinten rett borti gata. Ask&Embla var én av 11 butikker som flytta inn. Og driften av Bed&Breakfast ble avviklet.
Med sine 180kvm på det lille kjøpesenteret ble butikken utvidet til å inkludere en dameavdeling, en herreavdeling og en ungdomsavdeling. Som en butikk i et lite lokalsamfunn hadde vi tilbud om hjemlån av klær, og Sissel brukte sine søm-kunnskaper til opplegg av bukser eller andre reparasjoner.

Høsten 1999 begynner Sissel og Arvid å leke med tanken på en friår fra butikk i Oslo. Sissel søker på dekoratørlinja på MI. Sommeren 2000 flytter Arvid, Sissel og jeg ned til Oslo. Etter ett år kan Sissel skilte med nye kunnskaper hva gjelder styling i butikk og vindusutstillinger.
De ønsker å flytte for godt og begynner å sjekke ledige butikklokaler i nabolaget på Grünerløkka.
I et lite lokale med gitter foran vinduet i Markveien 56 C starter de i 2001 butikken Imitz.
Men det er liten plass og vinduene er ikke optimale for å verken se inn eller lage utstillinger som noen ser.
Det store lokalet vegg i vegg i Markveien 56 B på 90kvm står tomt.

Sommeren/høsten 2002 åpner Ask&Embla i det store lokalet og Imitz avvikles. Ask&Embla i Hammerfest er fortsatt i drift fram til 2003. Det er lykkelige dager i Markveien 56 B med herlige butikk-kolleger som blant annet D`lirium, Liten&Tøff og Bonaparte. Folk begynner å åpne øynene for Løkka som et sted å handle og flere og flere butikker, caféer og restauranter starter opp.

Sommeren 2007 blir Sissel syk og jeg, som nå er 20 år, overtar rollen som daglig leder for butikken.
I mars 2008 går Sissel bort. Arvid og jeg står overfor valget med å legge ned eller drive videre.
Ny logo
Ønsket mitt hadde egentlig alltid vært å drive butikk og jeg kunne likegodt prøve meg på å holde butikken til mamma. En utfordring jeg aldri ville tatt uten å ha pappa med meg.
Butikklivet er tøft, med mye jobb og dårlig lønn. Men fy flate for en fantastisk følelse å få jobbe med så fine kunder, leverandører og nabobutikker!

Grünerløkka har blomstra i mange år nå, vi har mista noen gode konsepter rundt oss men vi har også  fått utrolig mange fine nye!
I år, 2020, fyller vi hele 18 år her i Oslo! 18 år med både opp- og nedturer, men alt i alt 18 fantastiske år vi aldri ville vært foruten.

Selv om prognosene for retail-bransjen er av den dystre sorten er jeg positiv til framtida. Det vil skje spennende ting for oss i tida som kommer og jeg gleder meg til å se hva dette året bringer!

Jeg ønsker til slutt å takke alle våre leverandører og kunder for at vi fortsatt er her, for uten dere hadde vi aldri klart ett eneste år. 
Så, tusen takk til hver og én av dere! Virkelig!

Kommentarer

  1. Fantastisk!!
    Gleder meg til videre lesing 🥰
    Flinke Anja! 🙌

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Husk dette før du pakker bort vinterjakka!